Od školního roku 1998/1999 otevřela naše škola třídu s učebním plánem pro rozšířenou výuku hudební výchovy.
Předmět hudební výchova pomáhá žákům rozvíjet aktivní a receptivní přístup prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností. Rozvíjí vědomosti, dovednosti a návyky, které žák získává již v předškolním věku. Umožňuje syntézu oblastí kulturních a uměleckých (literatura, divadlo, film, výtvarné umění, oblast mediální).
Výuka je podporována praktickými činnostmi v předmětu Sborový zpěv pro žáky 1.-4. ročníku a ve volitelných předmětech Sborový zpěv, Instrumentální soubor pro žáky 6.-9. ročníku, do kterých jsou žáci zařazováni na základě malé talentové zkoušky. Tyto předměty jsou pro žáky tříd s RvHv povinné.
Škola spolupracuje se ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose na Došlíkově ulici v Brně, jejíž lektoři vyučují žáky hudebních tříd hru na zvolený hudební nástroj.
Žáci tříd s RvHv pravidelně vystupují na koncertech pořádaných školou, obcí i jinými organizacemi.
Škola pořádá výměnné koncertní zájezdy.
Hudební výchova je realizována nejen jako předmět ve vyučovacích hodinách, ale také prostřednictvím výchovných koncertů a krátkodobých projektů. Využívá se mezipředmětových vztahů s výtvarnou výchovou, prvoukou, literaturou.
Výuka hudební výchovy probíhá ve dvou odborných učebnách, popřípadě i ve třídě kmenové.
Ve třídách s rozšířenou výukou hudební výchovy mají žáci hodiny hudební výchovy rozvrstveny následovně:
- od 1. do 4. ročníku – 3 hodiny v týdnu
- od 5. do 7. ročníku – 2 hodiny v týdnu + hodiny sborového zpěvu nebo instrumentálního souboru
- od 8. do 9. ročníku - 1 hodina v týdnu + VP s hudebním zaměřením a hudební kroužek v rámci školního klubu
Kritéria pro zařazení do třídy s rozšířenou výukou hudební výchovy
Do třídy s rozšířenou výukou hudební výchovy jsou žáci zařazováni na základě úspěšně zvládnuté malé talentové zkoušky (intonace, rytmus, koordinace pohybu, zájem o hudební činnosti), při které jsou posuzovány předpoklady pro výuku ve třídě s RvHv.
Proč podporovat hudební výchovu a její nadstandardní vzdělávání?
Hudba a aktivity s ní spojené (zpěv, tanec, pohyb, hudební teorie, hra na hudební nástroj apod.) mají velmi pozitivní dopad na vývoj dětské osobnosti a psychiky.
Hudba a s ní spojené iniciativy člověka kultivují, rozvíjí a prohlubují mnohé oblasti mozkových činností, abstraktní a logické myšlení, jemnou motoriku.
V neposlední řadě mají hudební,vlastně všechny umělecké činnosti, hluboký sociální rozměr. Podporují a posilují empatické cítění, smysl pro spolupráci, rozvoj zdravého sebevědomí a sebedůvěry dítěte. Tyto činnosti vedou k pěstování zdravých vztahů k sobě sama i k ostatním lidem, rozvíjí fantazii a představivost.
Nelze opomenout ani silný relaxační aspekt, který hudební činnosti nabízejí. Tento aspekt má pozitivní vliv na celkové zklidnění organismu, získání nové síly, motivaci k učení i k životu vůbec.
K čemu všemu tedy aktivní výuka hudební výchovy obecně přispívá?
Jednoznačně:
- zvyšuje výkonnost,
- posiluje paměť,
- zlepšuje schopnost soustředění se,
- zvyšuje hladinu endorfinů,
- posiluje imunitní systém,
-povzbuzuje harmonii celého těla,
- zmírňuje svalové napětí,
- utišuje bolesti,
- uvolňuje zoufalství a vztek,
- zvyšuje hladinu serotoninu, jehož nedostatek způsobuje poruchy spánku, špatnou náladu a deprese,
- je relaxační technikou,
-odbourává stres,
- podporuje kreativitu,
- rozvíjí matematické myšlení, hudba i matematika mají totiž pevně daná pravidla a strukturu – příkladem je souvislost mezi členěním rytmu a matematickými zlomky,
- příznivě ovlivňuje jazykové dovednosti (hudba cvičí sluch i paměť, což má vliv na správnou výslovnost a slovní zásobu nejen u cizích jazyků, jazykové učebnice proto často obsahují písničky),
- rozvíjí emoční inteligenci (vyvolává silné emoce – budí energii při taneční hudbě a klid v ukolébavkách, dokáže navodit příjemnou relaxační atmosféru).
Aktivity pěveckého sboru a orchestru mají na naší škole tradici již 23 let, pracujeme s dětmi tak, abychom u nich podporovali a rozvíjeli všechny uvedené schopnosti a dovednosti,vedeme je k tomu, aby pro ně byla hudba a umění vůbec trvalým zdrojem radosti, spokojenosti a relaxace.
Při výuce Hv prohlubujeme a propojujeme i výuku dalších vzdělávacích oblastí. Děti poznávají např. souvislosti s matematikou, mateřským i cizím jazykem, přírodními vědami (písně o zvířatech a povídání o nich, relaxační účinek deště a uvědomění si důležitosti vody pro život, úcta k přírodě), spojujeme poslech hudby s výtvarnými činnostmi a jiné.
Na naší škole mohou děti navštěvovat od 1. ročníku sborový zpěv a později i orchestr, přičemž obojí lze propojit. I při sborovém zpěvu využíváme hudební nástroje, na které děti hrají na ZUŠ nebo používáme nástroje, které máme ve škole k dispozici.
Tradičními akcemi jsou dva slavnostní koncerty během školního roku – vánoční a jarní. Právě při koncertech bývá obzvláště patrný osobnostní i vzdělávací posun všech dětí – týmová spolupráce, kultivovanost ve vystupování, ohleduplnost, vývoj jazykových dovedností (písně v angličtině), zvládnutí práce s napětím a stresem, zážitek radosti z úspěchu a naplnění smyslu vlastní práce. Žáci se účastnili vystoupení na náměstí Svobody v rámci vánočních akcí, výjezdů do jiných českých měst, hudebních soustředění a výjezdů do zahraničí.
Co mohu udělat pro to, aby moje díě navštěvovalo školní sbor či orchestr?
Stačí se během zápisu do 1. ročníku ZŠ zúčastnit talentové zkoušky, která probíhá v učebně hudební výchovy a je určena všem dětem bez rozdílu zvolení vzdělávacího programu.
Na základě úspěšnosti v této zkoušce může být dítě zapsáno do sborového zpěvu, kde v průběhu prvního ročníku získá základní pěvecké, dechové i nástrojové dovednosti, které bude nadále v dalších ročnících zdokonalovat,ať již v pěveckém sboru nebo orchestru.