Ve školním roce 2021/2022 jsme se s žáky ve třetích až pátých ročnících věnovali tomu, jak zvládat konflikty. Využili jsme prožitkový edukačně-preventivní program DOBRONAUTI: Zpátky v čase, díky kterému měli žáci možnost nahlédnout do situací, ve kterých je potřeba řešit nějaký konflikt. Díky pomyslnému stroji času jsme cestovali do doby před, během, chvíli po a dva týdny po nějaké konfliktní situaci, abychom mohli nahlédnout do možných řešení ve všech fázích, ve kterých se žáci mohou ocitnout. Děti měly možnost pohlížet na situaci v roli aktéra nevhodného chování, tedy „nandávače“, v roli toho, komu bylo ubližováno, „schytávače“, a „všímalů“, což jsou ti, kteří přihlíží.
Za pomoci herních karet mohly děti dávat dobré rady, aby pomohly vyřešit nějakou událost. Postupně jsme plnili různé mise, ve kterých bylo zapotřebí spolupráce, diskuze a zamyšlení nad tím, zda je rada, kterou si žák vylosoval, dobrá a mohla by pomoct s řešením, nebo špatná a situaci by ještě zhoršila. Aby byly rady ze hry přenositelné do běžného života, dostávali žáci za úkol vyzkoušet si některou z dobrých rad v případné konfliktní situaci, do které se mohli v průběhu týdne dostat.
Žáci měli prostor pro vzájemné sdílení zážitků, argumentování nad smyslem rad a sdílení vlastního postoje k situaci. Do programu se zapojily všechny třetí a čtvrté třídy a dvě třídy páté. Celé učení se vhodnému chování v konfliktní situaci probíhá v herním duchu, kdy k žákům promlouvá agent Black. Speciální pedagožka naší školy, která k tomuto programu absolvovala školení, působí v roli Agenta 008.
Zpětná vazba žáků byla velmi pozitivní, vždy se těšili na to, kdy zase budou moct hru hrát a jaký úkol budou muset vyřešit. Velká výhoda aktivity je i v tom, že se průběhu programu účastní i třídní učitel, který tak má možnost lépe porozumět jednotlivým dětem a jejich projevům chování, poznat názory a postoje svých žáků, a tak můžou společně pracovat na zlepšování přístupu, předcházení konfliktů a na jejich dobrém zvládnutí, pokud přece jenom nastanou. Děti se tedy učí, jak podpořit to, aby problém vůbec nevznikl, a dozvídají se také dovednosti a tipy, jak se v těchto situacích případně zachovat.
Školní poradenské pracoviště vnímá téma primární prevence a práce s třídními kolektivy jako stěžejní. Možnost věnovat se této činnosti interně, během výuky a prostřednictvím našich pedagogů, je velké pozitivum. Z důvodu skvělé zpětné vazby máme v plánu pokračovat i v dalším školním roce v tomto duchu preventivní činnosti a chceme zapojit i nový projekt s názvem DOBRONAUTI: Hvězdný tým. Díky němu se budou žáci učit, jak respektovat jeden druhého a přijímat jinakost. Slibujeme si zvýšení tolerance, empatie a schopnosti spolupráce mezi našimi žáky.