Ve školním roce 2021/2022 jsme se s žáky ve třetích až pátých ročnících věnovali tomu, jak zvládat konflikty. Využili jsme prožitkový edukačně-preventivní program DOBRONAUTI: Zpátky v čase, díky kterému měli žáci možnost nahlédnout do situací, ve kterých je potřeba řešit nějaký konflikt. Díky pomyslnému stroji času jsme cestovali do doby před, během, chvíli po a dva týdny po nějaké konfliktní situaci, abychom mohli nahlédnout do možných řešení ve všech fázích, ve kterých se žáci mohou ocitnout. Děti měly možnost pohlížet na situaci v roli aktéra nevhodného chování, tedy „nandávače“, v roli toho, komu bylo ubližováno, „schytávače“, a „všímalů“, což jsou ti, kteří přihlíží.

Za pomoci herních karet mohly děti dávat dobré rady, aby pomohly vyřešit nějakou událost. Postupně jsme plnili různé mise, ve kterých bylo zapotřebí spolupráce, diskuze a zamyšlení nad tím, zda je rada, kterou si žák vylosoval, dobrá a mohla by pomoct s řešením, nebo špatná a situaci by ještě zhoršila. Aby byly rady ze hry přenositelné do běžného života, dostávali žáci za úkol vyzkoušet si některou z dobrých rad v případné konfliktní situaci, do které se mohli v průběhu týdne dostat.

Žáci měli prostor pro vzájemné sdílení zážitků, argumentování nad smyslem rad a sdílení vlastního postoje k situaci. Do programu se zapojily všechny třetí a čtvrté třídy a dvě třídy páté. Celé učení se vhodnému chování v konfliktní situaci probíhá v herním duchu, kdy k žákům promlouvá agent Black. Speciální pedagožka naší školy, která k tomuto programu absolvovala školení, působí v roli Agenta 008.

Zpětná vazba žáků byla velmi pozitivní, vždy se těšili na to, kdy zase budou moct hru hrát a jaký úkol budou muset vyřešit. Velká výhoda aktivity je i v tom, že se průběhu programu účastní i třídní učitel, který tak má možnost lépe porozumět jednotlivým dětem a jejich projevům chování, poznat názory a postoje svých žáků, a tak můžou společně pracovat na zlepšování přístupu, předcházení konfliktů a na jejich dobrém zvládnutí, pokud přece jenom nastanou. Děti se tedy učí, jak podpořit to, aby problém vůbec nevznikl, a dozvídají se také dovednosti a tipy, jak se v těchto situacích případně zachovat. 

Školní poradenské pracoviště vnímá téma primární prevence a práce s třídními kolektivy jako stěžejní. Možnost věnovat se této činnosti interně, během výuky a prostřednictvím našich pedagogů, je velké pozitivum. Z důvodu skvělé zpětné vazby máme v plánu pokračovat i v dalším školním roce v tomto duchu preventivní činnosti a chceme zapojit i nový projekt s názvem DOBRONAUTI: Hvězdný tým. Díky němu se budou žáci učit, jak respektovat jeden druhého a přijímat jinakost. Slibujeme si zvýšení tolerance, empatie a schopnosti spolupráce mezi našimi žáky. 

Nahoru
Nastavení cookies
Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko Povolit vše.
Povolit vše
Zakázat vše
Analytics
Umožňují nám sledovat návštěvnost a způsob používání stránek. Díky tomu můžeme stránky optimalizovat tak, aby se vám s nimi lépe pracovalo.
Google Analytics
Povolit
Zakázat
Uložit nastavení